Om bloggen

BN Bank ypper mot storbankene

07.10.2015 av

Når røyken etter tabloide oppslag har lagt seg, er det tid for å gå litt bak begrepene som har versert i media de siste dagene. Renteslakt, kveg, melkeku og gullkalv har vært brukt for å beskrive hvordan vi mener at store kundegrupper blir behandlet av enkelte av de store forretningsbankene.

Litt tall og statistikk

Rentegapet mellom de som sitter på gjerdet, evt. står på båsen, og de som er aktive ifht. egen bank, har aldri vært større enn det er nå. 70 % av norske bankkunder har vært kunde i samme bank i 10 år eller mer, viser siste undersøkelse fra EPSI. En nylig utført undersøkelse av Sentio på vegne av BN Bank viser at 55 % aldri har flyttet boliglånet sitt.

Samtidig med at banker som DNB, Danske Bank og Nordea fronter rentesatser rundt 2-tallet for marginale kundegrupper (forutsetter ofte alder under 34 år og fagforeningsmedlemskap), viser undersøkelsen fra Sentio at 52 % oppgir at de har en rente på sitt boliglån mellom 2,25 % og 3,24 %. 26 % av de spurte vet for øvrig ikke hvilken rente de har.

Kroner og ører

I artikkelen fra tirsdagens VG brukte vi et konkret eksempel på hva dette betyr i kroner og ører. Veiledende pris for et boliglån på kr 2 000 000,- innenfor 75 % av boligens verdi er 2,60 %. Samme bank sin «ungdomsrente» for akademikere ligger på 1,99 %. Forenklet kan vi si at «melkekyrne» subsidierer «gullkalvenes» boliglån med rundt 12 000,- årlig.

Forbrukerfokus

Så! Hvorfor er vi i BN Bank opptatt av dette? Vi er ikke alene om det. Skandiabankens kommunikasjonssjef Leif-Kjartan Bjørsvik uttalte i VG: «Jeg synes de store bankene, som DNB, opererer på en sleip måte. De spekulerer i at folk ikke skal ringe og prute, slik at de som ikke gjør det fortsetter å ha for høy rente. Slik tjener de penger». Kommunikasjonsdirektøren i DNB kalte utspillet vårt helt useriøst. «En oppurtunistisk pressestrategi for å spare markedsføringskroner», sa kommunikasjonssjef i Danske Bank. Noe som for øvrig helt klart er et poeng. Hver krone vi sparer på markedsføring, sponsing og «vinklubber» er penger som kommer forbrukerne til gode.

Men hovedpoenget vårt er å «vekke» de 70 % som står på den samme båsen år etter år. Ofte viser det seg at gresset er friskere utenfor. Så får det våge seg at det må et lite tyrefekterstevne til for å lokke melkekyrne ut.

Stikkord: , , , , , , , , , , , , , , , , ,
  • Gunnar Hovland

    Gunnar Hovland
    • Jeg er administrerende direktør i BN Bank og er levende opptatt av alt som gjør at våre kunder får en så billig og enkel bank som mulig. Ved å blogge ønsker jeg både å informere, stille spørsmål og motta spørsmål fra dere.