Om bloggen

Slik motiverer du deg

17.01.2018 av

Teamsjef Sigurd Granmark (t.h.) er motivator for Simen Østensen og resten av Team BN Bank.

Et nytt år representerer for mange en ny start og nye muligheter. Vi har snakket med motivator og teamsjef for Team BN Bank om hvordan du best mulig motiverer deg til å komme i gang.

Som de fleste andre ønsker jeg gjerne å starte et nytt år med blanke ark og nye vaner:

  • Spise bedre
  • Trene mer
  • Sove mer
  • Bli flinkere til å spare
  • Leke mer med kidsa
  • Rydde mer i heimen

…og generelt gjøre alt litt bedre enn i fjor.

Men, som de fleste andre opplever jeg at ting har en tendens til å normalisere seg. Over tid. Og kanskje er ikke det så ille. Å ikke gjøre drastiske endringer, men ta alt litt over tid og endre gradvis. Så slipper fallhøyden å bli alt for stor.

Motivasjon til å forbedre vaner

Teamsjef for Team BN Bank, Sigurd Granmark er en av Norges mest brukte foredragsholdere på temaer som ”mestring, motivasjon, kultur og ledelse”. Rett over nyttår spurte jeg ham om han hadde noen tips på hvordan endre og forbedre vaner – og ikke minst, hvordan motivere seg.

Han spilte like godt inn en egen film som du kan se under.

Denne filmen gjorde meg enda mer inspirert og motivert til å etablere gode vaner over tid.

Kort oppsummert er dette tipsene fra Sigurd:

  • Nyttårsforsetter er bra!
    Ikke hør på folk som snakker ned forsetter.
  • Du kan etablere gode vaner året rundt.
    Om det er påskeforsetter, sommerforsetter. Kom i gang! Start nå.
  • Ikke start for hardt.
    Det tar tid å etablere gode vaner
  • Tenk på deg selv som en mobiltelefon.
    Både den og du har en viss mengde krefter eller strøm hver dag. Starter du for hardt bruker du opp strømmen du har tildelt hver dag.
  • Ikke endre alt, men start med én ting av gangen.
    Istedenfor å gjøre alt i januar (trene mer, spise mer), begynn i det små. For eksempel ett måltid av gangen. Start med frokosten. Når du føler denne sitter, så går du videre på lunsjen.
  • Ikke tren hver dag.
    Etabler en vane med å trene et visst antall ganger i uken. Når du har etablert dette, så kan du enten øke med en dag til, eller så kan du gjøre noe med kostholdet ditt.
  • Gode vaner kommer ikke over natta.
    Så etter en tid, kanskje noen måneder, så har du etablert gode vaner.
  • Husk å kose deg.
    Trener du godt, kan du spise godt.

Enda kortere oppsummert:

Ikke start for hardt, start i det små, ta deg tid og kjenn at du lykkes.

Hva med deg? Har du noen tips? Har du noe som kan inspirere og motivere andre? Bruk gjerne kommentarfeltet under.

Saken ble opprinnelig publisert 20. jan 2017, oppdatert 17 jan. 2018

Stikkord: , , , , , , , , , , , , ,
  • Anne-Katrine Megård

    Anne-Katrine Megård
    • Jeg jobber som webredaktør og digital markedsfører i BN Bank. En av mine mange oppgaver er å bidra til et enkelt og tydelig språk på nettsidene og i våre digitale kanaler. Her på bloggen prøver jeg å formidle alt fra hverdagslige til bank- og økonomirelaterte ting på en lett og ledig måte. Målet er å gi deg informasjon og inspirasjon som gjør hverdagen enklere.