Om bloggen

Kortvettregler i ferien

25.06.2017 av

kortvettregler - bankkort-mastercard

Sommerferien er rett rundt hjørnet. Her er noen tips for å gi deg en tryggere ferie!

  1. Oppdater regionsperren.

    Pass på at du ikke har sperret for det området du skal reise til, da får du nemlig ikke brukt kortet . Husk imidlertid å sette på sperren igjen når du kommer hjem. Les mer om regionsperre her.

  2. Velg alltid lokal valuta.

    Dersom du velger norske kroner, er det butikken som setter vekslingskursen. De tar seg ofte godt betalt, og du kan ende opp med å få en svært dårlig kurs. En liten tommelfingerregel er derfor: Betal alltid i lokal valuta!

  3. Ta ut penger når du kommer frem.

    Skal du utenlands, vent med å ta ut penger til du har kommet frem. Da får du vekslingskursen som gjelder lokalt, og den er stort sett alltid billigere enn kursen du får her hjemme. Bruk for eksempel minibanken i ankomsthallen på flyplassen.

  4. Ha med to kort.

    Ta med deg to kort, gjerne et debetkort og et kredittkort. Dette er en sikkerhet dersom du skulle være så uheldig å miste eller bli frastjålet det ene kortet. Husk også at du må oppbevare dem hver for seg. Jeg legger alltid et i safen, og har et i lommeboka.

  5. Bruk kredittkortet som hovedkort.

    Med kredittkort kan du nemlig sjekke at beløpene stemmer før du betaler regningen. Skulle du være så uheldig å bli svindlet, vil de ikke ha mulighet til å tømme hele kontoen din.

  6. Sperr kort.

    Om du er så uheldig å miste kortet ditt – sperr det umiddelbart. Dette kan gjøres via mobilbanken eller ved å ringe oss på 08020. Ved sperring av kort utenfor ordinær åpningstid, ring sperretjenesten på: +47 73 89 20 00. Dette er et telefonnummer som det er lurt å notere seg – før du reiser.

    Helt til slutt:

  7. Last ned mobilbank.

    Da har du de viktigste bankfunksjonene lett tilgjengelig. Her kan du enkelt sjekke saldo, overføre penger og betale regninger, samt sperre kort og administrere regionsperren. Les mer om mobilbanken her.

Ha en trygg og god ferie :-)

Innlegget ble opprinnelig publisert 17.06.2016 – oppdatert 25.06.2017

Stikkord: , , , , , , , , , ,
  • Silje Havdal

    Silje Havdal
    • Jeg er BN Banks forbrukerøkonom og teamleder for kundesenteret. Jeg brenner for å hjelpe andre til å få en bedre hverdagsøkonomi, og ønsker å formidle at bank både kan være gøy og enkelt! I tillegg er jeg svært opptatt av å yte god service til våre kunder. Det morsomste vi vet er å få gode tilbakemeldinger og oppleve at vi har fornøyde kunder. Er du fornøyd, er vi fornøyd!