Om bloggen

Ida og Elena hjelper deg – du får raskere svar!

05.10.2017 av

I BN Bank er vi opptatt av at du som kunde alltid skal få god service.

Med ny teknologi følger også muligheter for å gi enda bedre og raskere tilbakemeldinger enn tidligere. Vi introduserer derfor chatroboten Ida på hjemmesiden vår – hun gir deg svar på sekundet!

En chatrobot er enkelt forklart et dataprogram som mennesker kan samhandle med ved hjelp av språk, skriftlig eller muntlig. For å sørge for at Ida hele tiden utvikler og forbedrer seg har hun fått egen personlig trener. Elena Farstad, som tidligere har hatt direktekontakt med våre kunder på kundesenteret, har fulgt Ida fra idé til lansering. Hun synes det er veldig spennende å være med på å øke servicegraden overfor kundene. – Ida er under opplæring og lærer noe nytt hver dag. Læringskurven er bratt, og dess flere som bruker henne, jo mer lærer hun. Det er helt fantastisk å få være med på å trene opp en digital hjelper som skal supplere kundesenteret vårt og svare kundene online.

Hva skal Ida hjelpe kundene med?

– Chatroboten Ida skal hjelpe våre kunder med generelle bankspørsmål og være tilgjengelig 24/7 – hun kan med andre ord svare deg når som helst på døgnet! sier Elena entusiastisk. – Lurer du på hvor du finner kontoutskriften i nettbanken eller hvordan du henter ut PIN-koden til kortet ditt – da er Ida den rette å spørre.

Hvordan bruker kundene Ida?

– Du finner Ida nederst til høyre på hjemmesiden vår. For å stille spørsmål trykker du ganske enkelt på chat-ikonet og taster inn det du måtte lure på. Ida følger deg om du går videre og leser om lån, bankkort eller hva det skulle være. – Så lenge du er på www.bnbank.no er Ida der, forklarer Elena.

Er det noe kundene bør tenke på når de spør Ida?

– Vær kort og konkret i spørsmålstillingen, det er da Ida svarer best, sier Elena. Videre er det slik at Ida foreløpig ikke kan besvare spørsmål om kundenes private engasjement. Tjenesten er i dag kun tilgjengelig på åpen side, så da kan vi ikke gi ut sensitiv informasjon. Vi jobber imidlertid med å få integrert Ida med nettbanken, så etter hvert vil det bli mulig å få opplysninger om ting knyttet til eget kundeforhold. Ida er som nevnt fremdeles i en opplæringsfase, og Elena gjentar at det for treningens del er viktig at det kommer spørsmål og innspill fra kundene i BN Bank. Det er klart at kundene kan lure på ting som vi av en eller annen grunn ikke har tenkt på, påpeker hun. – Da er det flott om vi får tilbakemelding dersom svaret Ida gir ikke er tilstrekkelig, eller om hun ikke forstår spørsmålet – for det hender også. Det er som med fotball eller løping, det må trenes for å bli bedre, og treningen blir optimal med gode innspill fra sidelinjen. Send meg gjerne tips på chatida@bnbank.no, så ser jeg på det og kommer tilbake til deg, oppfordrer Elena.

Vi chattes!


  • Per Otto Sitre

    Hei Ida!
    Kommer Marte Kristoffersen på jobben i dag?

    • Hei, Per Otto!
      Marte er på jobb i dag, ring oss på 73 89 20 00 så får du kontakt med henne :-)